Wanneer de knoop is doorgehakt en je hebt besloten om te gaan scheiden, moeten er een boel dingen geregeld worden. Er moet namelijk een afspraak bij de advocaat of mediator gemaakt worden. Het verschil hiertussen is dat een mediator voornamelijk kijkt naar het algemeen belang en een advocaat zal kijken naar wat voor jou het meest gunstige resultaat is. Wanneer de afspraak met de advocaat gemaakt is, is het tijd om documenten te verzamelen. Er moet namelijk veel meegenomen worden naar de advocaat.
Overleg
Voordat je naar de scheidingsadvocaat gaat, is het verstandig om van te voren met je partner al een aantal zaken door te nemen. Zo komen de vragen van de advocaat niet uit het niets en hebben jullie al enigszins een idee over de verdeling. Hoe eerder jullie daar uit zijn, hoe sneller het proces gestart kan worden.
Documenten
Bij een scheiding komen ook allerlei financiële zaken kijken. Om dit zo goed mogelijk te kunnen regelen, moeten er een aantal documenten meegenomen worden naar de advocaat. Dit is wat je mee moet nemen:
- Trouwboekje
- Akte met huwelijkse voorwaarden
- Hypotheekakte
- Overzicht van alle rekeningen
- Jaaropgaven en loonstrookjes
- Laatste drie aangiftes van de inkomstenbelasting
- Polis van de zorgverzekering
- Overzicht van alle verzekeringen
- Alle beschikbare informatie over je pensioen
- Indien er sprake is van schulden, heb je hier alle bewijsstukken voor nodig
Zoals je ziet is dat een hele lijst met documenten die je allemaal mee moet nemen. Vaak zijn het ook documenten die je niet dagelijks nodig hebt, dus zorg ervoor dat je op tijd begint met deze verzamelen. Hoe meer documenten je meeneemt, hoe sneller de scheidingsprocedure gestart kan worden.
Proces
Hoe eerder alles in handen is van de advocaat, hoe sneller de scheiding geregeld kan worden. Zo’n procedure duurt doorgaans enkele maanden. Ook kost het veel geld. Hoe sneller het geregeld kan worden, hoe beter het is.