Mannenmode in de lift

De herenmodesector is het afgelopen jaar sneller gegroeid dan de vrouwenmodebranche, en wel met een omzetplus van bijna procent. Hoe zit dat? Twee theorieën gaan de ronde: mannen zijn merkentrouwer dan vrouwen – of de herenmode is bezig met een opmars.

Zijn mannen trouwer?
Mannenmode verandert in de loop van de tijd minder dan vrouwenmode. Dat maakt mannen minder gevoelig voor modegrillen – en merkentrouwer. In tijden van recessie maakt dat de sector sterker: mannen die toegewijd zijn aan Ralph Lauren blijven immers die polo kopen, recessie of niet.

In zijn boek Menswear: Business to Style betoogt Michael Londrigan echter dat er meer aan de hand is dan alleen brand loyalty. Mannen kopen al sinds 1998 meer en meer kleding. Wereldwijd 70 is de omzet van mannenkleding sinds 1998 met 70 procent omhooggeschoten. Londrigans verklaring is dat met de opkomst van de IT de traditionele kledingregels zijn vervaagd en de man op de werkvloer meer zoekt naar een casual look. Het pak met de stropdas is vervangen door een hele kledingkast vol casual werkkleding.

Casual chique
Casual kleding beslaat het grootste deel van de omzet, maar zich net kleden is voor een groeiende groep mannen toch ook wel weer een must. Zij verruilen een volledige casual look bijvoorbeeld voor een spijkerbroek met een colbertje. Toch weer duurder dan dat t-shirt, en dat verklaart ook een deel van de omzet. Mannen kleden zich ook netter omdat dat nu eenmaal lekkerder staat op facebook, instagram en datingsites.

Meer aandacht voor mannen in de winkel
Retailers passen hun aanbod en winkels aan op de groeiende vraag naar mannenkleren. Verschillende grote modeketens hebben hun aanbod de laatste jaren vergroot. In Nederlands kondigde modeketen Only for Men aan de openingstijden aan te passen om aan de shopbehoefte van de moderne man te kunnen voldoen. Zo zal het filiaal in Doesburg voortaan pas om 13.00 uur opengaan. Daar staat tegenover dat de deuren langer open blijven op de avonden en zondagen.